Znajomość języka angielskiego już od dawna nie robi wrażenia na żadnym pracodawcy. Teraz to standard. I chociaż dobry angielski zwiększa szanse na wysokie zarobki, to nie daje gwarancji zatrudnienia. Jak wyróżnić się zatem na tle innych kandydatów? Jedną z możliwości jest opanowanie kolejnych języków obcych. Których opłaca się w tej chwili uczyć najbardziej?
Jak wynika z raportu EF English Proficiency Index 2016, Polacy radzą sobie z językiem angielskim całkiem dobrze. Wśród wszystkich badanych krajów Polska zajęła 10. miejsce, wyprzedziła między innymi Francję oraz Włochy. Pierwsze dwie pozycje w zestawieniu przypadły Holandii i Danii.
Niestety, choć język angielski na ogół znamy, często jest to znajomość jedynie na poziomie komunikatywnym, a nie np. biznesowym. Poziom biegłości językowej ma tymczasem wpływ na wysokość zarobków. Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń Polacy z zaawansowaną znajomością angielskiego zarabiali w 2016 r. średnio 5800 zł brutto miesięcznie. To o 2350 zł więcej niż osoby znające tylko podstawy tego języka. Mało tego, różnice płacowe między dwoma pracownikami na tym samym stanowisku, ale z różną znajomością angielskiego wynosiły nawet 1700 zł.
Coraz częściej znajomość języka angielskiego okazuje się jednak niewystarczająca, aby przekonać do siebie pracodawcę. Dlatego warto uczyć się również innych. Na rynku pracy w dalszym ciągu cenione są języki takie jak niemiecki, francuski, włoski czy hiszpański. Jeszcze większe szanse na znalezienie dobrej pracy może dać znajomość języków „egzotycznych” – chińskiego, japońskiego czy arabskiego. Atrakcyjne są także norweski i szwedzki. Wynika to z tego, że wielu Polaków chce pracować na Półwyspie Skandynawskim.
„Dzięki językom obcym zyskujemy bardzo dużo. Nasza pozycja na rynku pracy to jeden powód, dla którego warto się ich uczyć. Ale przede wszystkim zyskujemy swobodę. Czy podróżujemy biznesowo, czy turystycznie z rodziną, czujemy się bardziej komfortowo […]. Istotną rzeczą jest też to, gdzie uczymy się języka. Jeżeli mamy okazję robić to za granicą, to oprócz języka poznajemy cały kontekst kulturowy. Jest to bardzo ważne, jeśli chcemy pracować w międzynarodowej firmie: niektóre organizacje, szukając pracowników, zwracają na to uwagę” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Sylwia Rogalska, country manager w Education First.